Thursday, October 23rd 2014
maj
2011
22

Kupno roweru – gdzie i jaki rower kupić

sklep rowerowy Kupno roweru   gdzie i jaki rower kupić

fot. banzaj.pl

Kupno roweru, wbrew pozorom nie jest rzeczą trudną, wystarczy znać kilka podstawowych informacji. Mianowicie, gdzie będzie głównie eksploatowany, w mieście, czy też może w lesie i górach, a może lubimy szybkie przejażdżki poza miastem… Płeć, wysokość oraz preferencje co do ułożenia ciała na rowerze, to kolejne czynniki wpływające na dobór roweru. Resztę powierzmy sprzedawco – fachowcowi, chyba, że sami za takiego się uważamy.

Co kupić?

Jeśli kręci nas teren i jazda po bezdrożach, natomiast asfalt omijamy szerokim łukiem jedynym rozwiązaniem jest rower górski. A może szybkość i przemierzanie dużych odległości szosą bez zbędnego ekwipunku, jest naszym celem, natomiast piasek, łąki i inne bezdroża znamy tylko z  widzenia? Rower szosowy będzie spełniał nasze wymagania. Natomiast, gdy podobnie lubimy pośmigać po ulicy i po górkach, należałoby się zdecydować na coś pośredniego, mianowicie rower crossowy, który poradzi sobie w niezbyt trudnym terenie i na asfalcie nie będzie miał dużych kompleksów w porównaniu z typowymi szosówkami. Są jeszcze turyści, przemierzający na swoich dwóch kółkach setki kilometrów z ekwipunkiem. Dla nich stworzono rowery turystyczne (trekkingowe), wyposażone w to co niezbędne podczas dalekich wypraw. Są też BMX-y, rowery dla bardziej wtajemniczonych użytkowników akrobatyki bicyklowej. Oraz rowery górskie do downhillu i freeride’u, na których to jeźdźcy na złamanie karku pędzą z gór, tak stromych, iż przeciętny zjadacz ścieżek rowerowych bałby się z nich zejść o linie, nie mówiąc na własnych nogach.

Rodzaje rowerów

rower crossowy Kupno roweru   gdzie i jaki rower kupić

fot. rower crossowy Kellys

Na zdjęciu widać typowy rower crossowy, nieposiadający błotników, bez dodatkowych akcesoriów jak bagażnik czy oświetlenie, które jednak można łatwo i szybko zamontować i zrobić z niego rower miejski, lub nawet turystyczny. Oprócz roweru górskiego jest on najbardziej uniwersalny.

rower górski fullsunspension Kupno roweru   gdzie i jaki rower kupić

fot. rower górski Scott w pełni amortyzowany

rower górski Kupno roweru   gdzie i jaki rower kupić

fot. rower górski Trek

Rower górski, jest to rower, którym być może nie najszybciej, ale najpewniej dojedziemy, gdzie nas koło poniosą. Można również taki rower przystosować do jazdy po szosie, przez zmianę opon napędu (wtedy już bliżej mu do crossa), dzięki czemu można na nim dotrzymać kroku szosówce. Natomiast w trudnym terenie inne rowery są bez szans. Najlżejsze rowery górskie ważą dziś około 7 kg, to masa zastrzeżona niedawno dla najlepszych szosówek.

rower szosowy bianchi via nirone 7 alu y7b10 Kupno roweru   gdzie i jaki rower kupić

fot. rower szosowy Bianchi

Rower szosowy widoczny na zdjęciu, to typowa szosówka, na której możemy w zaskakująco szybkim tempie pokonać dziesiątki a nawet setki kilometrów. Pochylona pozycja za kierownicą zmniejszająca opór powietrza, niska masa roweru, oraz cienkie opony bez bieżnika, sprzyjają osiąganiu dużych prędkości.

rower miejski damski Kupno roweru   gdzie i jaki rower kupić

fot. rower miejski damski Kellys

rower miejski męski Kupno roweru   gdzie i jaki rower kupić

fot. rower miejski męski Maxim

Rowery miejskie są dostosowane, do poruszania się – jak nazwa wskazuje – w mieście. Mają dość wytrzymałe opony, by znosić częste wjazdy i zjazdy z krawężników, oświetlenie i bagażniki, lub koszyki do przewozu zakupów. Są dość ciężkie a pozycja za kierownicą wygodna i ułatwiająca częste wsiadanie i zsiadanie z roweru.

rower downhill Scott Gambler Kupno roweru   gdzie i jaki rower kupić

fot. rower freeride Scott Gambler

Rowery freeride’ owe to rowery full supension o skoku zawieszenia co najmniej 150mm.  Ten sprzęt umożliwia wykonywanie najtrudniejszych akrobacji oraz największych zeskoków, czasem pozwala na podjeżdżanie, choć nie był to priorytet podczas projektowania.

rower zjazdowy Kona Kupno roweru   gdzie i jaki rower kupić

fot. rower zjazdowy Kona

Rowery zjazdowe to najwytrzymalsze rowery amortyzowane, których ramy w większości wykonane są ze stali, zaprojektowane z dużymi zapasami – przewymiarowane. Przy skokach z wysokości kilku a nawet kilkunastu metrów na rower działają ogromne obciążenia i konstruktorzy nie mogą pozwolić sobie na odchudzanie roweru, jak w przypadku innych typów rowerów. Duży skok przedniego i tylnego amortyzatora chroni rowerzystę, który to nie posiada wzmocnień.  Rowery są zupełnie nieprzydatne do codziennego użytku w mieście, są bardzo ciężkie i bardzo drogie, a pozycja za kierownicą nie sprzyja przejażdżkom.

rower streetowy dirtowy Kupno roweru   gdzie i jaki rower kupić

fot. rower dirtowy bez przerzutek

Rowery dirtowe (streetowe), są skrzyżowaniem roweru MTB z BMX. Spotykane są na kołach 26 oraz 24. Wielkość ramy zazwyczaj nie przekracza 15 cali. Nie posiadają przerzutek i przeważnie wyposażone są tylko w tylny hamulec. Zdarza się, że posiadają sztywny widelec. Największą popularność notują w miastach, gdzie mogą służyć do akrobacji oraz wykonywania tricków na naturalnych przeszkodach lub nad nimi. Rowery tego typu przeznaczone są głównie do skoków, co wpływa na ich masę oraz rodzaje i ilość zużytych do ich produkcji materiałów.

rower duall Giant Brass Kupno roweru   gdzie i jaki rower kupić

fot. rower Giant Brassr

Rowery 4X (fourcross)-tej klasy mają podobną geometrię do rowerów dirtowych oraz streetowych jednak muszą posiadać tylne przerzutki, jedną koronkę suportu, amortyzowany widelec przedni o skoku 80-120mm oraz obligatoryjnie dwa hamulce. Przeznaczone są na specjalnie budowane tory, gdzie przeszkodami są hopki, muldy i różnorakie skocznie.

rowerek dzieciecy hello 1180 Kupno roweru   gdzie i jaki rower kupić

fot. rowerek dziecięcy Hello

Rowery dziecięce oprócz tego, że są rozmiarami przystosowane dla dziecka, mają szereg dziecięcych akcesoriów, oraz barwne malowanie.

Gdzie kupować?

Jeśli zaś nie jesteśmy zdecydowani co do tego w jaki sposób będziemy użytkowali rower, najlepiej udać się do specjalistycznego sklepu, a tam sprzedawca – na podstawie obserwacji kupującego i wywiadu środowiskowego z nim – zapewne pomoże w doborze. Supermarkety z błyszczącymi Scoutami, Trekkami, czy innymi giounto-outhurami –  które to tylko błyszczą, a nazwę rower przypisuje się im z powodu ogólnego kształtu – należy (!) omijać szerokim łukiem. Rowery takie w cenie do 500 zł a niektóre z większą ilością gadżetów np.: „amortyzator,  27 biegów i hamulce tarczowe, tylko dziś tylko u nas za jedyne 649 zł”, potrafią przyprawić o frustrację po pierwszych 2 kilometrach. Po kolejnych 10 frustracja osiągnie poziom szału i trzeba będzie udać się do psychiatry i zapłacić kilkaset złotych za wyleczenie zszarpanych nerwów. A możnaby te kilkaset złotych wydać na zakup Roweru (nieprzypadkowo przez duże R!) z prawdziwego zdarzenia.

Jeśli jednak nie stać nas na kupienie nowego roweru, za minimum 1000 – 1500 zł, dobrym rozwiązaniem jest przejrzenie oferty rowerów używanych w cenie do 1 tys. Posiadają osprzęt i ramę wyprodukowane nie do błyszczenia (choć to akurat nie wyklucza się), i testowania naszej odporności psychicznej a do jeżdżenia. Jeszcze jedna wskazówka, to unikanie kupna roweru – zwłaszcza z wyższej półki, w cenie powyżej 3-4 tys – bez zrobienia na nim kilku rundek. Może się okazać, że teoretycznie dopasowana rama, nie spełnia naszych oczekiwań (jest zbyt… albo brak jej…). Tego jednak nie sprawdzimy przez patrzenie na zdjęcia.

Po czym poznać dobry sklep rowerowy? Pada pytanie… Nie jest to wyznacznikiem, ale w gruncie rzeczy potwierdza regułę iż dobry sklep odwiedzają panowie i panie w obcisłych spodenkach i koszulkach, posiadający mięśnie nóg, rozbudowane jak sieć autostrad w USA. Gdy już jesteśmy w takim sklepie i przed nami stoi sprzedawca – fachowiec, wystarczy podać kwotę na zakup i rodzaj użytkowania, a o dobór dwukołu powinien zadbać w/w ekspedient.

Jeśli jednak chcemy sami zadbać o wybór roweru, nie zawadzi zaznajomić się z pewnymi wskazówkami o których wkrótce.

 

advert

Polecane Artykuły

2 komentarzy “Kupno roweru – gdzie i jaki rower kupić”

  1. Odpowiedź na pytanie “Jaki rower kupić”, jest krótka: miejski za 1.000-1.500 zł.

    Jeśli ktoś potrzebuje inny typ roweru, to znaczy, że ma już pewną wiedzę w tym zakresie i sam wie co potrzebuje i nikogo o to pytać nie będzie.

  2. A ja z chęcią przeczytałem, a jak sie komuś nie podoba niech nie czyta i nie pisze durnych komentarzy. I jak mam wydać 1500 zł na rower co wcale mało nie jest to warto coś o nim wiedzieć…

Dodaj komentarz

Musisz się zalogować by zostawić komentarz.